Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Waarom je geen schrik moet hebben om te vliegen

Ben jij een van die mensen waarvan de rillingen over hun rug lopen bij de gedachte alleen al om aan boord van een vliegtuig te gaan? Nou, je bent niet de enige. Vliegangst, of aviofobie, treft een aanzienlijk deel van de bevolking. Maar ondanks de zenuwen blijft vliegen een van de veiligste vervoerswijzen, veel veiliger dan autorijden of fietsen.

Deze blogpost zal je helpen je vliegangst te overwinnen door enkele overtuigende redenen te geven waarom je niet bang hoeft te zijn voor vliegen.

Hoog opgeleide piloten

Als je aan boord van een vliegtuig stapt, vertrouw je je veiligheid toe aan de vaardigheden en expertise van de piloten. Het kan een hele geruststelling zijn om te weten welk rigoureus proces ze doorlopen om hun vliegbrevet te halen. Om piloot te worden, vooral bij commerciële luchtvaartmaatschappijen, moet je jarenlang intensief trainen en leren. Ze moeten een bepaald aantal vlieguren maken en aantonen dat ze met verschillende situaties kunnen omgaan voordat ze in aanmerking komen voor een vliegbrevet.

Strenge veiligheidsvoorschriften

De luchtvaart is onderworpen aan de strengste veiligheidsvoorschriften van alle sectoren. Deze regels worden opgelegd door internationale instanties zoals het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) in Europa en andere nationale autoriteiten over de hele wereld. Eén gebied dat onder deze regelgeving valt, is het ontwerp en de productie van vliegtuigen. Voordat een vliegtuigmodel luchtwaardig wordt bevonden, moet het rigoureus worden getest onder verschillende omstandigheden. Het wordt onderworpen aan stresstests, motortests en zelfs noodlandingstests om er zeker van te zijn dat het alle mogelijke vluchtscenario’s aankan.

Luchtverkeersleidingssystemen

Luchtverkeersleidingssystemen over de hele wereld werken onvermoeibaar om de stroom vliegtuigen op de grond en in de lucht in goede banen te leiden. Luchtverkeersleiding zorgt ervoor dat vliegtuigen veilige afstanden tot elkaar bewaren, begeleidt piloten en coördineert starts en landingen. Het maakt gebruik van geavanceerde radarsystemen, satelliettechnologie en real-time communicatie met piloten om deze doelen te bereiken. Het werk van luchtverkeersleiders is een essentieel onderdeel van het waarborgen van de veiligheid van elke vlucht.

Veiligheidsrecord van de luchtvaart

Vliegen heeft een uitstekende staat van dienst op het gebied van veiligheid. Volgens statistieken is de kans om te overlijden bij een auto-ongeluk 1 op 114, terwijl de kans om te overlijden bij een vliegtuigongeluk 1 op 9.821 is. Dit toont aan dat vliegtuigongelukken, ondanks de grote publiciteit, statistisch gezien vrij zeldzaam zijn. Dit veiligheidsrecord is geen toeval, maar het resultaat van de voortdurende inspanningen van luchtvaartmaatschappijen, luchtvaartautoriteiten, vliegtuigfabrikanten en talloze andere entiteiten binnen de luchtvaartindustrie die onvermoeibaar werken om de veiligheid van passagiers te garanderen.

Veiligheidsmaatregelen in de cockpit

Na de tragische gebeurtenissen van 9/11 is de beveiliging van de cockpit aanzienlijk verbeterd. Cockpitdeuren zijn nu zo ontworpen dat ze ondoordringbaar zijn, met toegangscontroles en communicatiesystemen die de piloten in staat stellen om de controle over het vliegtuig te behouden, zelfs in het geval van een veiligheidsinbreuk in de passagierscabine. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben nu een beleid dat vereist dat er altijd minstens twee bevoegde personeelsleden in de cockpit aanwezig moeten zijn. Deze regel zorgt ervoor dat zelfs als één piloot om wat voor reden dan ook de cockpit moet verlaten, de andere piloot er niet alleen voor staat.

Laat angst je niet aan de grond houden. De wereld is vol prachtige plaatsen die wachten om ontdekt te worden. Dus boek dat ticket, pak je koffers en vlieg vol vertrouwen. Het leven draait tenslotte zowel om de reis als om de bestemming.